BREXIT Funds for EU Companies

Apr 14, 2023 | General, Information Portal, News

Dear Members,

We would like to bring your attention to the following refund opportunity related to the extra costs incurred by companies pre-, during and after Brexit.

ELIGIBLE COSTS FOR THE BREXIT ADJUSTMENT RESERVE (Riserva di adeguamento alla Brexit – BAR)

Requirements for the application:

Costs incurred from 1 January 2020 until 31 December 2023 directly related to Brexit, relating to:

  • Advice on customs, legal, corporate and external services such as studies, training, IT systems, website creation/changes/updates, promotion, communication, advertising or information activities related to an initiative, other necessary advice and specific costs, technical checks, expenditure resulting from border controls, health checks, plant protection etc.
  • Equipment such as hardware, software, tools and machinery, tools or devices and infrastructure related to Brexit;
  • Personnel costs;
  • Travel expenses (e.g. plane and train tickets);
  • Accommodation costs, travel insurance, visas, food;
  • Administrative costs (e.g. fees, office supplies, maintenance, cleaning, etc.), calculated on a flat-rate basis up to 7% of the direct costs of the operation.

The amount of eligible costs must be more than 10.000 Euro and less than 200.000 Euro (under the corporate De Minimis ceiling).

COST RELIEF POLICY
The application consists of a non-repayable grant of up to 100% of eligible costs, aimed at all businesses, regardless of their size.

ITER
Applications can be filled in and sent from 12.00 on April 13th 2023 until 12.00 of July 12th 2023, through the website https://bandi.agenziacoesione.gov.it , unless early closure due to exhaustion of funds.


Gentilissimi Soci, 

Vi segnaliamo una interessante opportunità relativa al rimborso degli costi extra sostenuti in azienda a causa di Brexit.

Spese ammissibili per la riserva di adeguamento alla Brexit (BAR)

Sono ammissibili al bando le spese sostenute a decorrere dal 1 gennaio 2020 e fino al 31 dicembre 2023 direttamente connesse alla Brexit, relative a:

  • consulenze doganali, legali, societarie e servizi esterni quali, ad esempio, studi, formazione, sistemi informatici, creazione, modifiche e aggiornamenti di siti web, attività di promozione, comunicazione, pubblicità o informazione collegate all’iniziativa, altre consulenze e costi specifici necessari, verifiche tecniche, spese determinate da controlli frontalieri e controlli sanitari e fitosanitari   etc.;
  • attrezzature quali hardware, software, strumenti e macchinari, attrezzi o dispositivi; infrastrutture connesse a Brexit;
  • costi del personale;
  • spese viaggio, ad esempio biglietti aerei, treni etc.;
  • spese di soggiorno, quali ad esempio, assicurazioni di viaggio, vitto, soggiorno, visti, etc.;
  • spese generali, d’ufficio e amministrative (ad es. canoni, forniture per ufficio, manutenzione, pulizia etc.), calcolate su base forfettaria fino al 7% dei costi diretti di detta operazione.

L’importo delle spese ammissibili deve essere superiore a 10.000 euro e inferiore a 200.000 (nel massimale De Minimis aziendale). 

Tipo di agevolazione 
Il bando prevede un contributo a fondo perduto fino al 100% delle spese ammissibili, rivolto a tutte le imprese, a prescindere dalla dimensione aziendale.

Iter
Le domande potranno essere compilate e inviate a partire dalle ore 12.00 del 13 aprile 2023 fino alle ore 12.00 del 12 luglio 2023 tramite il sito https://bandi.agenziacoesione.gov.it , salvo chiusura anticipata per esaurimento fondi.